Blogpost
Geplaatst op 3 augustus, 2020 | Tags: Aantrekkelijke werkgever, Corona, in de media, krappe arbeidsmarkt, ondernemen, sollicitant, uitzendbureau, vacatures, werving- en selectiebureau | Categorie: Kandidaten, Over Talect, Tips, Uitzenden, Werkgevers, Werving & Selectie
Werkgevers hebben moeite met het vinden van personeel ondanks stijging werkzoekenden
De afgelopen maanden heeft de coronacrisis gezorgd voor een kentering op de arbeidsmarkt. Het record aan lage werkloosheidscijfers heeft een U-turn gemaakt. Werving- en selectiebureau TALECT uit IJsselstein ziet het aantal werkzoekenden in de regio stijgen. Deze constatering geldt volgens de cijfers van het CPB voor het hele land. Meer keuze voor werkgevers zou je zeggen. Helaas werkt dit niet zo simpel.
Geen transparante markt
De ontwikkelingen in de technologie en digitalisering hebben het in veel sectoren eenvoudiger gemaakt om te vinden wat je zoekt. Het vinden van een nieuwe koopwoning, auto of zelfs een date zijn via transparante kanalen met een paar klikken binnen handbereik. Het vinden van een nieuwe baan daarentegen blijkt een stuk lastiger. Om een passende vacature te vinden of zelf door werkgevers gevonden te worden, heb je een nieuwe set aan vaardigheden nodig. Uit onderzoek van de Intelligence Group blijkt dat iemand die goed zoekt, gemiddeld 30% van de voor hem relevante vacatures vindt. Dit heeft een aantal oorzaken.
Onvindbare vacatures
Het is tegenwoordig voor werkgevers ook niet gemakkelijk om met je vacatures onder de aandacht van de juiste werkzoekenden te komen. Door het grote aanbod aan vacaturesites is het lastig kiezen waar ze hun vacature het beste kunnen posten. Om goed gevonden te worden, plaatsen werkgevers volgens het onderzoek van de Intelligence Group hun vacatures daarom gemiddeld op zes verschillende jobsites. Maar deze doublures zorgen er juist voor dat het minder transparant wordt voor werkzoekenden. Sterker nog, hoe meer doublures, hoe kleiner het bereik. En werkzoekenden die verdwalen in het bos van vacaturesites…

Onduidelijke vacatures
Wanneer we naar de inhoud van de vacatures kijken, zien we veel onduidelijke vacatureteksten met vage en niet concrete omschrijvingen of functietitels waar werkzoekenden niet op zoeken. De vacature komt hierdoor vaak niet eens onder de aandacht van de potentiële kandidaten. Als ze het dan al lezen, begrijpen ze onvoldoende of deze functie bij hem of haar past. Werving- en selectiebureau TALECT ziet dat het bij veel werkgevers simpelweg ontbreekt aan tijd of expertise om dit goed te doen. ”We zien daarnaast ook dat werkzoekenden soms geen goed beeld hebben van een bepaalde werkgever en hierdoor niet solliciteren.
Mismatch
Een ander probleem is de mismatch op de arbeidsmarkt. De profielen die gezocht worden door werkgevers sluiten niet aan bij de vacatures waar werkzoekenden naar kijken. Ondanks de hoeveelheid beschikbare sollicitanten is er nog steeds een schaarste in heel veel vakgebieden.
Werving- en selectie expertise
In januari 2019 heeft Alexander Meijers het werving- en selectiebureau TALECT opgericht. Met een team van ervaren consultants die altijd eerst beginnen met het leren kennen van de kandidaat en de werkgever, kan TALECT een goede inschatting maken of de kandidaat binnen de cultuur van de werkgever past. “Hier hebben we door de jaren heen een fingerspitzengefühl voor ontwikkeld”, vertelt Alexander. Het bureau maakt gebruik van de nieuwste jobmarketing- en recruitment tools, waarmee ze ontzettend nauwkeurig kunnen zoeken naar de juiste kandidaten in de markt.” Hierdoor lukt het ons vaak wél om die match te maken voor onze kandidaten en opdrachtgevers. Ook in de schaarse vakgebieden.”
Alexander legt uit dat werkgevers niet altijd de tijd, middelen of expertise in huis hebben om een gedegen werving en selectie te doen. “Het begint bij het schrijven van een goede vacaturetekst en de inzet van de juiste kanalen om de doelgroep te bereiken. Wij maken altijd een doelgroepenanalyse. Hiermee breng je in kaart welke factoren belangrijk zijn voor de betreffende doelgroep en via welke kanalen je ze het beste kunt bereiken. Naast een effectieve werving is een nette afhandeling minstens zo belangrijk. Het kost soms veel tijd om alle sollicitanten een nette en persoonlijke reactie te geven. Deze werkzaamheden nemen wij helemaal uit handen voor onze opdrachtgevers.”
Bron: AD https://www.ad.nl/home/werkgevers-hebben-moeite-met-het-vinden-personeel-ondanks-stijging-werkzoekenden~acb53e2b/
Tekst: Gün Ozkara
