5 tips om de vindbaarheid van jouw LinkedIn profiel te verbeteren

Door Alexander Meijers op 28 september '22

Je hebt een LinkedIn profiel gemaakt, denkt na over een nieuwe uitdaging of je bent zelfs als actief aan het zoeken. Toch heb je het idee dat je niet goed gevonden wordt of juist wordt benaderd voor de functies die niet helemaal aansluiten.

Misschien heb je wel een carrière switch gemaakt en wordt je nu nog benaderd voor een soortgelijke functie die je jaren geleden had. Door de vindbaarheid van jouw LinkedIn profiel te verbeteren zorg je ervoor dat je gevonden wordt voor de vacatures die het beste bij jou passen.

Ben je al tevreden met de vindbaarheid van jouw LinkedIn profiel? Stuur een bericht met de link naar jouw profiel en we nemen contact met je op.  

De LinkedIn URL aanpassen

Bij het aanmaken van jouw LinkedIn account, creëert LinkedIn automatisch een URL voor je. Dit is de link naar jouw profiel. Deze URL bevat naast jouw naam vaak een aantal leestekens. Niet ideaal als je goed gevonden wil worden op de diverse zoekmachines. Eigenlijk wil je alleen jouw voornaam en achternaam in de URL. De URL is te bewerken via jouw eigen profiel

  1. Klik op de knop Openbaar profiel en URL bewerken
  2. Je past de URL aan door op het potlood te klikken
  3. Kijk of je, jouw voor- en achternaam nog kunt claimen. Natuurlijk is het ook mogelijk om een woord of functie toe te voegen waar je graag op gevonden wil worden.

De kopregel van jouw profiel verbeteren

Laten we starten met wat een kopregel op je LinkedIn profiel is. Het is de headliner onder jouw naam. Hiermee kun jij, jouw vindbaarheid op LinkedIn vergroten.

 Zoek je een nieuwe baan? Dan wil je natuurlijk gevonden worden op de functie, het bedrijf en waar jij goed in bent. Dit wil je het liefst dan ook nog in een leuk jasje! Kijk voor inspiratie eens bij vacatures die online staan en welke functie eisen vermeld zijn. deze in de kopregel. Om de leesbaarheid van de kopregel te verbeteren voeg je sluistekens toe.

Marketeer | Marketing Specialist | Online Marketeer

Marketeer | Online Marketing | E-Commerce

Voor een kopregel heb je ongeveer 120 tekens, waarbij de eerste 80 het belangrijkste zijn. Zorg ervoor dat de zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden daar in staan.

Voeg een samenvatting toe aan jouw profiel

Wil je bij de bezoeker van jouw profiel het gevoel geven dat verder willen lezen? Zorg dan voor een goede samenvatting. Dit is namelijk een korte omschrijving die ook getoond wordt wanneer iemand jouw naam googled. Je wilt er het volgende in verwerken:

  • Wie je bent en wat je doet
  • Hoe de bezoeker jou het beste kan bereiken. Ik ben te bereiken op xxx of mail naar xxx
  • Dezelfde zoekwoorden als in de kopregel

Zorg voor meer connecties

Zorg voor voldoende connecties. LinkedIn toont connecties en profielen op basis van eerste- tweede- en derde- graads connecties. Heb je meer connecties, dan zul je hoger komen in de zoekresultaten.

Vraag of connecties om een aanbeveling

Om de vindbaarheid van jouw profiel nog te optimaliseren is door aanbevelingen op jouw profiel. Dit geeft een bevestiging van jouw expertise, omdat dit ervaring zijn van connecties die met jou hebben samengewerkt. Een aanbeveling vragen doe je via jouw eigen profiel:

  1. Scroll naar het gedeelte aanbevelingen op jouw profiel
  2. Klik op de + en selecteer vragen om een aanbeveling
  3. Zoek die connectie naar wie je dit verzoek wil sturen en klik op doorgaan
  4. Selecteer de relatie die je met deze persoon hebt
  5. Pas het bericht aan wat je wil versturen, maak het persoonlijker
  6. Verstuur!

Laat zien dat je beschikbaar bent

De laatste stap is, dat je laat zien dat je beschikbaar bent! Onder jouw foto en de kopregel staat een knop beschikbaar. Hier geef je aan dat je beschikbaar bent. Recruiters zoeken op functietitels en zoekwoorden.

  1. Klik op de button beschikbaar en selecteer dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan.
  2. Voeg functietitels toe. Wat zijn functies waar je in geïnteresseerd bent? Zoekt een recruiter op deze titel, dan is er een grote kans dat jij in de zoekresultaten verschijnt!
  3. Selecteer de werkplek. Wil je op kantoor, hybride of op afstand werken? Je kunt meerdere opties selecteren.
  4. De begindatum. Ben je actief op zoek of kijk je rond? Selecteer één van deze twee opties.
  5. Wat voor soort vacature zoek je? Wil je fulltime of parttime werken? Of sta je voor beide open? Selecteer wat voor jou van toepassing is.
  6. Kies wie kan zien dat u beschikbaar bent voor carrièrekansen. Dit is de laatste stap voor het instellen van jouw beschikbaarheid. Je hebt hier twee opties. De eerste optie is dat alle LinkedIn leden zien dat je beschikbaar bent, inclusief een opentowork-fotolijst om jouw profielfoto. Dit betekent wel dat jouw collega’s van jouw huidige werk zien dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. De andere optie is dat alleen recruiters kunnen zien dat je op zoek bent. LinkedIn kan geen volledige privacy garanderen.

Tevreden met de aanpassingen aan jouw LinkedIn profiel? Stuur de URL en we nemen contact met je op!

Bel mij terug!