Vergroot je aantrekkingskracht als werkgever: 5 tips

Door Axel de Groot op 23 december '19

Tien jaar geleden stonden de sollicitanten voor je in de rij. De grootste uitdaging was om uit driehonderd cv’s de beste kandidaat te kiezen. Die tijden zijn veranderd. Er is krapte op de arbeidsmarkt. Nu liggen niet de kandidaten, maar de vacatures voor het oprapen.

Werkzoekenden hebben ruime keuze en zijn daardoor kritischer. Als werkgever is het soms knap lastig om de juiste kandidaten te vinden. Hoe val je op als werkgever? Hoe zorg je dat de juiste match op jouw vacature reageert? Wat vinden kandidaten anno 2020 belangrijk? Deze 5 tips geef ik mijn opdrachtgevers altijd mee.

#1 doe niet geheimzinnig over het salaris

Hoe vervelend is het als jouw perfecte kandidaat na het tweede gesprek laat weten dat hij/zij op salaris afhaakt. Dat wil je in dit stadium voorkomen. Wees dus vanaf het begin duidelijk over salaris. Tja, dan komt de berekening. In welke schaal laat je iemand instromen? Zet je hoog in of juist wat lager. De kunst is om de balans te vinden tussen wat je te bieden hebt en wat je vraagt aan kennis, ervaring en kwaliteiten. Salaris is voor de meeste werkzoekenden doorslaggevend, dus neem je tijd om een goede indicatie af te geven, want als je onderbetaalt zijn sterke krachten vaak snel weg. 

#2 secundaire arbeidsvoorwaarden op maat

Talenten trek je niet alleen aan met een goed salaris, maar ook de arbeidsvoorwaarden kunnen iemand over de streep trekken om te solliciteren. Een 13e maand is tegenwoordig niet meer overtuigend genoeg. Maatwerk wel. De één wil een opleiding, de ander een sportabonnement of flexibele werktijden. Kijk dus naar de behoeftes van je potentiële medewerker. Laat weten dat je maatwerk levert en dat je als werkgever jouw medewerkers waardeert en bij wilt dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling.

#3 een unieke en aantrekkelijke vacature

Zoek je een vlotte commercieel medewerker, laat die vlotheid dan ook van je vacaturetekst afspatten. Vacatures zijn soms nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Ze staan vol lege begrippen, clichés en standaardzinnen. Vaak wordt een functieprofiel van een oude vacature gekopieerd en aangepast, met algemene competenties zoals ‘communicatief sterk, collegiaal, zelfstandig maar ook een teamplayer’. Daar word je niet veel wijzer van. Veel vacatures beginnen ook met een beschrijving van het bedrijf. Gemiste kans! Wij houden niet van die eenheidsworst. Een goede vacaturetekst is niet bedoeld voor ‘iedereen’, hij is bestemd voor die ene ideale kandidaat. Schets een beeld van jouw ideale nieuwe medewerker. Hoe ziet zijn/haar werkdag eruit? Waar moet hij/zij tegen kunnen? Waarom moet hij bij jouw bedrijf komen werken? Wat is er zo tof aan? Vertel wat de vacature inhoudt en waarom deze zo belangrijk is voor de organisatie.

Een unieke en aantrekkelijke vacaturetekst trekt de aandacht van jouw ideale kandidaat en verleid hem om op jouw vacature te solliciteren. Hierdoor krijg je al een natuurlijk selectieproces, want niet iedereen zal zich aangesproken voelen en dat is nu precies de bedoeling. 

#4 geef een voorproefje

Als potentiële sollicitant reageer je vaak op een functie, niet persé op het bedrijf. Je kent het bedrijf namelijk nog niet (goed genoeg). Voor een sollicitant kan een nieuwe omgeving behoorlijk spannend zijn. Als werkgever kun je hier de voorsprong pakken op de concurrentie. Laat zien waar iemand terecht komt. Maak bijvoorbeeld een video boodschap vanuit het team of plaats een afbeelding, die iets zegt over de bedrijfscultuur of sfeer binnen het bedrijf, bij de vacature. Of volg de te vervangen medewerker een halve dag en maak een compilatie van de werkzaamheden. Zo’n filmpje is sneller gemaakt dan je denkt. Super waardevol en leuk!

Of doe echt eens gek en vraag niet om een sollicitatiebrief en CV, maar om een ingesproken boodschap via WhatsApp of een videobericht waarin de kandidaat zich presenteert. Dit zegt iets over de creativiteit of innovatiekracht van het bedrijf. 

#5 maak het makkelijk

Over innovatie gesproken, de telefoon is tegenwoordig heilig. We doen er alles op, dus ook solliciteren. Maak mobiel solliciteren dus ook mogelijk of ontwikkel een app die het proces vereenvoudigd. Daarmee maak je het voor kandidaten makkelijk om snel te reageren. Laat die enthousiaste sollicitaties maar komen!

Hoe vergroot jij jouw aantrekkelijkheid? Ik help je er graag bij!

Met enthousiaste groet,
Axel de Groot

Bel mij terug!