Is er sprake van een hoge werkdruk bij de huidige werknemers? Ga je als organisatie een andere richting op of vertrekt iemand binnen de organisatie en moet je een positie opvullen? Er zijn diverse redenen om een vacature uit te zetten. Als je eenmaal weet wie je zoekt en wat je nodig hebt, is het een kwestie van gericht personeel werven.
Om het personeel zoeken doelgerichter te maken, begin daarom met het opstellen van een persoonsprofiel. In dit persoonsprofiel leg je vast welke competenties, vaardigheden en ervaringen de nieuwe werknemer nodig heeft.
Neem daarin de eigenschappen van succesvolle medewerkers binnen je bedrijf mee. Wat maakt het dat ze goed functioneren binnen je organisatie en hoe zie je dat graag terug in nieuw personeel? Die inzichten helpen bij het aannemen van personeel dat echt bij je bedrijf past.
Een goede functieomschrijving maakt het verschil in je wervingsproces. Omschrijf helder de werkzaamheden, verantwoordelijkheden en verwachtingen voor de functie. Zo versterk je je aanpak van personeelswerving in IJsselstein en trek je de juiste mensen aan.
Het is belangrijk om te weten welke werkzaamheden je nu nodig hebt, maar bedenk ook alvast hoe die werkzaamheden er in de toekomst uit kunnen zien. Je hebt een streepje voor bij nieuw personeel als je ze vooraf een mooi toekomstperspectief kunt bieden. Je wilt niet dat iemand al na een paar maanden weer vertrekt.
Zodra je weet wie je zoekt, kun je effectief personeel zoeken. Maar waar vind je geschikt personeel in regio IJsselstein? Begin bij het begin.
Of je nu vijf mensen in dienst hebt of vijftig: iedere werknemer heeft een eigen netwerk. Deel het geschetste persoonsprofiel en de bijbehorende functieomschrijving met al je medewerkers. Misschien gaat bij een van hen direct een belletje rinkelen. Een oud-klasgenoot, goede vriend of familielid is misschien wel de geschikte persoon voor deze functie. Een lijntje uitwerpen naar die persoon kan nooit kwaad. Dat scheelt het uitzetten van een hele vacature. Zo bevorder je interne personeelswerving.
Tip: Je kunt een incentive uitzetten onder je werknemers. Als ze de ontbrekende schakel aandragen voor een bepaalde datum, dan krijgen ze bijvoorbeeld een cadeau- of dinerbon op kosten van de zaak.
Social media is krachtig. Dat is een open deur. Maar vooral in de zakelijke markt is LinkedIn een populair, groeiend medium met uniek algoritme en groot bereik. Dus perfect voor werving en selectie. Zit je organisatie nog niet op LinkedIn? Dan is vandaag hét moment om ermee te beginnen.
Deel je zoektocht naar personeel in IJsselstein op LinkedIn en laat het algoritme haar werk doen. Maak gebruik van de juiste hashtags, om nog sneller personeel te vinden. Voeg ook lokale hashtags toe van de regio waarin je mensen zoekt.
Sluit je gedeelde bericht op LinkedIn niet alleen af met #ijsseltein, maar kijk ook naar omliggende dorpen en steden waar mogelijk de juiste kandidaat woont. Denk daarbij aan #lopik, #nieuwegein of #montfoort. Alleen het toevoegen van deze locaties zorgt voor een groter lokaal bereik. Dat is snel verdiend.
Tip: Vraag mensen om te reageren op je bericht op LinkedIn. Zodra iemand de interactie aangaat met jouw bericht, deelt het bericht automatisch in hun netwerk. Maak zo optimaal gebruik van het sneeuwbaleffect.
Heb je via de mensen op kantoor of mensen in hun netwerk nog geen geschikte kandidaat gevonden? En heb je wel mensen gesproken via bijvoorbeeld LinkedIn, maar nog niemand heeft je hart sneller laten kloppen? Dan is het moment aangebroken om een vacature uit te zetten. Met het gedane voorwerk - het persoonsprofiel, een functieomschrijving en je bericht op LinkedIn - heb je een mooie basis voor de vacaturetekst.
Een jobboard of vacaturesite is een goede plek om je vacature op te delen. Deze sites trekken veel verkeer en bieden werkzoekenden de mogelijkheid om gericht te zoeken naar een baan in de regio die bij ze past. Houd er wel rekening mee dat er vaak kosten zijn verbonden aan het plaatsen van je vacature op een jobboard.
Wel is de kans aanwezig dat je sollicitanten aantrekt, die niet bij de vacature passen. Aan de andere kant weet je simpelweg nooit waar je droomkandidaat vandaan komt. Als je dan investeert in een jobboard, wil je natuurlijk dat alles goed gaat. Lukt het je niet om er een pakkend geheel van te maken? Bij TALECT helpen we je graag op weg met personeelswerving in IJsselstein en omstreken.
Lukt het je niet om zelfstandig geschikt personeel aan te nemen? TALECT duikt diep in de lokale arbeidsmarkt en deelt waardevolle inzichten over het vinden van de juiste werknemers in IJsselstein. Of je nu een gevestigd bedrijf bent dat op zoek is naar uitbreiding of een start-up die zijn team wil versterken, TALECT heeft de inside informatie over de arbeidsmarkt die je zoekt.
Wij hebben een groot netwerk in de regio IJsselstein voor het werven van personeel en spreken dagelijks (latent) werkzoekenden in uitvoerende en leidinggevende functies.