Het vinden van een commercieel medewerker binnendienst is al een hele klus. Je wilt iemand in dienst nemen die past bij de functie en de kernwaarden van je organisatie. En als het ook nog eens een aangenaam persoon is om mee te werken, scoor je helemaal goed. Als het om een vacature gaat waar veel andere organisaties ook naar zoeken, moet je die potentiële werknemer weten te overtuigen. Dat kan met prettige secundaire arbeidsvoorwaarden en leuke extra’s. Maar allereerst begint dat bij het bepalen van het juiste salaris. Waar houd je rekening mee in het bepalen van dit bedrag? In deze blog leggen we je uit hoe je een marktconform salaris bepaalt voor een commercieel medewerker binnendienst.
Een commercieel medewerker binnendienst biedt zowel administratieve als organisatorische ondersteuning in de verkoop. Ze werken nauw samen met buitendienstmedewerkers. Daarnaast zijn ze kundig in het opstellen van offertes, klantcontact en orderverwerking. Ook kunnen ze betrokken zijn bij marketingactiviteiten, zoals het organiseren van evenementen of het bijhouden van de social media. Voor veel organisaties is de commercieel medewerker binnendienst een onmisbare schakel. We snappen het goed dat je deze vacature daarom graag vervuld ziet.
Een marktconform salaris is een salaris dat overeenkomt met het gemiddelde salaris dat wordt aangeboden voor vergelijkbare functies in dezelfde sector en regio. Daarin houd je rekening met factoren als ervaring, opleiding, vaardigheden en de grootte van de organisatie. Het aanbieden van een marktconform salaris is van tweeledig belang.
Ten eerste helpt het bij het aantrekken van gekwalificeerd talent voor de vacature. Als een potentiële werknemer ziet dat ze een eerlijk salaris krijgen dat overeenkomt met andere organisaties in de regio, solliciteren ze sneller voor de functie. Ook draagt het bij aan het behoud van huidige werknemers. Als iemand het gevoel krijgt niet eerlijk te worden beloond voor zijn of haar werk, lopen ze eerder weg als een andere organisatie meer betaalt. En dat is uiteindelijk veel duurder.
Goed, nu hebben we het algemene gedeelte gehad. Tijd om specifiek in te duiken op de functie van commercieel medewerker binnendienst. Er zijn meerdere manieren mogelijk om een marktconform salaris te bepalen voor deze functie.
Naar veel marktconforme salarissen is uitgebreid onderzoek gedaan. In de Nationale Beroepengids vind je veel informatie over het minimale, gemiddelde en maximale salaris voor een functie. Houd er rekening mee dat ze hier uitgaan van een bruto jaarsalaris.
Interessant om te zien is dat de locatie in Nederland afhankelijk is voor het salaris. Een commercieel medewerker binnendienst in onze regio, Utrecht, kost landelijk bijna het meeste. In Noord-Brabant en Zuid-Holland betaal je net iets meer. Het bruto jaarsalaris voor iemand met dezelfde functie hier, kan zo €200,- duurder zijn per maand, dan bijvoorbeeld in Limburg. Een marktconform salaris voor een commercieel medewerker binnendienst in de regio Utrecht ligt dus hoger dan in de meeste andere provincies in Nederland.
Over het algemeen neem je een commercieel medewerker binnendienst niet aan om een paar maanden tot een jaar te blijven. Liever heb je dat de werknemer meegroeit met het bedrijf en ambassadeur wordt van je organisatie. Zorg er naast een fijne werkomgeving voor dat de arbeidsvoorwaarden meegroeien met de ontwikkeling van de medewerker.
Meerdere factoren spelen mee in het mogelijk verhogen van een salaris. Natuurlijk is er de inflatie, maar ook intern kan er van alles gebeuren. Je bedrijf is bijvoorbeeld gigantisch gegroeid in het afgelopen jaar, waardoor medewerkers meedingen in een hoger salaris ter waardering van hun kunnen. Dat verdient een juiste beloning.
De functie van commercieel medewerker binnendienst mag best competitief ingestoken worden. Net als het binnenhalen van iemand die deze functie beheerst, is de daadwerkelijke functie gericht op het behalen van doelen. Koppel (financiële) bonussen aan te behalen persoonlijke of teamdoelen. Op die manier kan je aanstaande werknemer meer geld verdienen. Dat blijft toch een grote drijfveer. Als organisatie haal je op deze manier ook resultaat, want een gemotiveerde werknemer is succesvoller.
Als laatste bonus kun je uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden toevoegen aan de vacature van commercieel medewerker binnendienst. Denk aan extra vakantiedagen, opleidingsmogelijkheden of een abonnement op de sportschool.
Hoe mooier het totaalpakket is dat je een werknemer kunt bieden, hoe eerder ze komen en hoe langer ze blijven. Een concurrerend, marktconform salaris gaat niet alleen over het getal op de loonstrook. Erkenning, waardering en sfeer tellen net zo goed mee.
Ervoor zorgen dat de juiste kandidaat kiest voor je organisatie is altijd een uitdaging. We hopen dat je iets met de tips hierboven kunt. Heb je toch liever hulp? Geen enkel probleem. Schakel onze expertise in en vind de commercieel medewerker binnendienst die je zoekt.
Ik wil meer informatie