Op nul beginnen

Door Axel de Groot op 30 april '20

Een werving- en selectiebureau beginnen op een moment dat de arbeidsmarkt bijna niet krapper kon. Een beetje lef moet je daar toch wel voor hebben. Alexander Meijers, oprichter van TALECT, is te bescheiden om dat over zichzelf te zeggen. ‘Ik zag gewoon bepaalde kansen in de markt, met name in de regio IJsselstein.’

Talect vult gat in ijsselsteinse uitzendmarkt

Alexander heeft zo’n beetje zijn hele werkende leven bij grote uitzendorganisaties gewerkt. Hij begeleidde onder andere een groot verkooptraject in 2014 waarbij hij eveneens aandeelhouder was. Daar werd zijn ondernemerschap voor het eerst echt getriggerd. 'Toen deze integratie klaar was, ben ik overgestapt naar een landelijke uitzender in Limburg. Onder andere vanwege de reisafstand ging ik steeds meer nadenken over het ondernemerschap. In eerste instantie heb ik gekeken of ik een bestaande uitzender over kon nemen, maar al snel dacht ik: “Waarom niet helemaal zelf beginnen?” Dan kan ik mijn ideeën erin kwijt en iets neerzetten waar ik écht in geloof. Het leek me helemaal mooi als dat zou kunnen in mijn eigen woonplaats, IJsselstein, waar ik al een groot netwerk heb dankzij mijn sociale activiteiten. Bovendien waren zo’n beetje alle (grote) uitzendbureaus uit IJsselstein vertrokken, dus ik zag kansen. Wij zijn nu het enige werving- selectiebureau in de regio IJsselstein dat in verschillende branches opereert.’

Goed team
Van het begin af aan wist Alexander dat hij in een goed team moest investeren. Zo nam hij Gün Ozkara in de arm, een marketing- en communicatiespecialist. Zij dacht met hem mee over de huisstijl, de pay-off – die ‘Select your Talent’ werd – en het communicatievraagstuk. ‘Het sprak mij heel erg aan dat Alexander op nul durfde te beginnen, zonder database en klanten’, aldus Gün. ‘Dat is best knap als je uit bedrijven komt waar alles geregeld is en je kunt bouwen op een groot netwerk. Zijn verhaal zat goed doordacht in elkaar. Hij zag, en ziet, het belang van marketing.’

‘Het mkb heeft behoefte aan één aanspreekpunt rondom hun arbeidsbemiddeling’
Alexander koos voor zijn team van consultants eveneens voor ervaren mensen. ‘Ik heb medewerkers aangenomen, allemaal uit IJsselstein, die allemaal veel ervaring hebben in het vakgebied. En iedereen heeft een eigen expertise. Het ene teamlid is goed in sales, de ander is loopbaancoach, weer een ander heeft veel internationale kennis. Gün denkt mee over arbeidsmarktcommunicatie. Door onze krachten te bundelen, kunnen we achterhalen wat de opdrachtgever écht nodig heeft en waar de kracht van de kandidaat ligt.

Medewerkers van TALECT in overleg

Voeten in de klei
Alexander staat zelf ook weer met de voeten in de klei. ‘Omdat ik al vrij snel in managementfuncties terechtkwam, heb ik in mijn vorige werk relatief weinig contact met kandidaten gehad. Een halfjaar voor de start van TALECT ben ik gaan kijken of ik het leuk vind om te doen en heb ik wat opdrachten gedaan voor bevriende ondernemers. Ik kreeg er een kick van om zowel de opdrachtgever als de kandidaat te helpen. Toen kon ik voor mijn gevoel definitief de stap zetten naar mijn eigen bedrijf.’ TALECT is een breed georiënteerd werving- en selectiebureau, maar de focus begint meer en meer te liggen op de branches food, logistiek, groothandels en de zakelijke dienstverlening. ‘Dit ontstaat omdat we inspelen op de behoefte van deze regio. Welke vraag kunnen we invullen? De technische sector komt bijvoorbeeld ook steeds meer in beeld en we krijgen vaak de vraag voor een commercieel medewerker binnendienst. We zullen de komende jaren focusgebieden aanbrengen waar nodig, maar blijven ook generalist. Het mkb heeft behoefte aan één aanspreekpunt rondom hun arbeidsbemiddeling. Onze opdrachtgevers weten dat ze bij ons terecht kunnen voor een logistiek medewerker of een commercieel manager, maar ook voor een financieel administratief medewerker.’

Verhaal vertellen
Om de juiste kandidaten aan de bedrijven met openstaande vacatures te kunnen koppelen, probeert TALECT het verhaal van een bedrijf op een andere manier te vertellen. ‘We hebben onlangs iemand geplaatst bij een grote vastgoedonderneming in Amsterdam. Achteraf zei de kandidaat dat als hij van tevoren geweten had dat het om dat betreffende kantoor ging, hij waarschijnlijk niet had gereageerd. Wij laten in onze vacatureteksten duidelijk naar voren komen waarom het gaaf is om bij zo’n bedrijf te werken en waarom het een goede werkgever is. We belichten het vanuit een andere hoek – we hangen er meer boven – en geven een kijkje in de keuken. Eventuele negatieve associaties, bijvoorbeeld omdat een bedrijf in het nieuws is geweest of de kandidaat er iets over heeft gehoord, vallen dan weg. Andersom geven we de opdrachtgever ook niet altijd precies wat hij vraagt, maar verrassen we deze met een kandidaat die heel goed bij het bedrijf past. Dat gebeurt in de eerste plaats op basis van een “fingerspitzengefühl”, maar ook de juiste tooling is nodig. Je hebt volume nodig om mensen te bereiken.’

Digitalisering is daarbij onontbeerlijk. ‘Ik geloof daar heel erg in’, zegt Alexander. ‘We willen op dat vlak vooroplopen en gaan komend jaar dan ook fors investeren in onder andere recruitmentautomatisering. We willen de tools hebben zodat we veel mensen naar TALECT kunnen trekken. Het laatste stukje kun je echter niet automatiseren. Menselijk contact maken doe je door echt live het gesprek met iemand aan te gaan en samen te kijken bij wat voor bedrijfscultuur deze persoon past. Bij TALECT lopen we met digitalisering voorop, maar weegt de human touch minstens zo zwaar.

Bron: Ondernamen https://ondernamen.nl/op-nul-beginnen/
Tekst: Kelly Bakker

Bel mij terug!